Høsten er kommet. Løvet faller av trærne, blomstene visner og vinden uler utenfor husveggene. Mange synes det er ut­fordrende å finne glede og energi på denne tiden av året.

Noe å glede seg over

Vi oppfordrer folk til å finne de små og store tingene rundt seg som gir glede for deg selv og andre. Det kan gi bedre psykisk helse i hverdagen.

Vi takler endringer bedre dersom vi har en sterk identitet/selvfølelse og har gode relasjoner.

Noe å glede seg til

Når vi har noe å glede oss til, øker endorfinnivået vårt, noe som reduserer stress. Den følelsen kan vi kjenne oss igjen i.

Eksempler:

• Det er lettere å starte med trening dersom du velger en treningsform du gleder deg til å starte på.

• Det er lettere å stå opp når vi gleder oss til noe. Adventstiden og barn er et eksempel på det. Den forventningen og kriblingen i magen når 1. desember kommer og de skal åpne den første luken i julekalenderen.

• Har du vært på kino eller teater i det siste? Husker du den følelsen du fikk når lyset skrus av og reklamen erstattes med introduksjonsteksten til filmen du virkelig gledet deg til å se?

• Når du skal møte en gammel venn som du vet du trives godt i selskap med?

Gleden av å glede andre

Det fine med glede er at den kan deles. Å sørge for at andre har noe å glede seg til, kan være godt for din egen psykiske helse. Hva kan du si og gjøre for at andre har noe å glede seg til – enten det er på arbeidsplassen, i barne­hagen, på frivilligsenteret eller på gata? Vi kan alle påvirke andre gjennom våre handlinger.

Eksempler:

• Å si til en kollega at du setter pris på å jobbe sammen med vedkommende.

• Å gi plassen på bussen til en gravid kvinne.

• Å la en stresset person gå foran i køen.

• Å invitere noen du ikke har sett på lenge til en kaffe.

«Gleden er å gi» sier vi ofte. Og vi vet hvor stolt vi er over oss selv hvis vi har gjort noe fint for en annen.

Glede seg over

noe som har skjedd

Det er ikke nødvendig å ha noe å glede seg til. Minst like viktig som å ha noe å glede seg til, er å kunne glede seg over det som er og det som har vært. Det er mye glede i å hente frem gamle og gode minner. Eller bare å glede seg over de små tingene i hverdagen, de som vi tar for gitt av og til.

Eksempler:

• Glede seg over en god kopp kaffe.

• Tenke på en gammel forelskelse fra ungdomstiden.

• Glede seg over å være litt mindre forkjølet i dag enn i går.

• Gleden av å se en katt som ligger og sover.

Med andre ord: vi trenger ikke å lete langt for å finne hverdags­gledene. Ved å ta vare på disse øyeblikkene gjør vi mye for å styrke vår psykiske helse.

Mistet gleden? 

Noen ganger butter livet imot og det er vanskeligere å glede seg over noe eller å glede seg i det hele tatt. Fraværet av glede over lengre tid kan være et varseltegn på at en person ikke har det så godt.

Vær derfor oppmerksom på deg selv og de rundt deg. Dersom du ser at de har sluttet å glede seg over ting de normalt viser stor glede for, kan det være et tegn på at personen har det tungt. Hva kan du gjøre for å gi vedkommende noe å glede seg til?

Gode levevaner 

Vi kan alle få en bedre hverdagshelse med små grep. Vi har snakket om det å finne de små gledene i hverdagen. Gode levevaner gir bedre psykisk helse. Når forskere snakker om hva som gir god psykisk helse trekker de frem noen grunnpilarer: 

– Et balansert kosthold

– Nok søvn 

– Være i aktivitet 

– Oppleve mestring 

– Gode relasjoner

Du kan trene din

og andres psykiske helse

Alle har en psykisk helse. Det er mulig og nødvendig å trene den opp. Ved å være bevisst på hva som påvirker din psykiske helse kan du jobbe med deg selv og andre for å bli sterkere psykisk. Du kan rett og slett komme i bedre psykisk form. Da kan du bygge opp «et lager» som vil gjøre deg bedre rustet til å møte utfordring­er.

Du kan også hjelpe andre til å få en sterkere selvfølelse. Gi ros, smil eller tilbring tid med en person som trenger det. Det vil folk sette pris på og det kan gjøre en forskjell for mange.

Noe å glede seg over er temaet for verdensdagen for psykisk helse 2017.

Vennlig hilsen

Marianne F. og Solveig på Stangehjelpa

kilde: www.verdensdagen.no