• VIL HA FART PÅ TANGEN: Nils Kristen Sandtrøen, stortingspolitiker fra Hedmark Arbeiderparti.

Det var Stangeavisa som 19. oktober kunne melde at Bane Nor måtte avlyse flere planlagte anleggsjobber som egentlig skulle startet opp på Tangen i høst. Årsaken er at det ikke fantes penger til arbeidene i forslaget til statsbudsjett som regjeringen har lagt fram.

Arbeidene som egentlig skulle startet opp var flere forberedende tiltak, som hogst og rydding, samt opparbeiding av anleggsveger – blant annet veg til Tangenvika og nye Tangen stasjon.

Ap på banen

Regjeringen sier de har skrudd igjen pengekrana fordi de ønsker å bygge ut en lengre strekning som en helhet, i håp om at dette vil gi lavere kostnader.

Det synes Arbeiderparti-gruppa på Stortinget er en dårlig idè. I sitt alternative budsjettforslag, som ble lagt fram i slutten av forrige uke, ønsker de å bruke 200 millioner kron­er mer enn regjeringen på invester­inger i jernbane neste år. Endel av disse millionene øremerkes de forberedende anleggsarbeidene som skal gjøres på Tangen.

Nils Kristen Sandtrøen, Ap-representant for Hedmark i Stortinget, sier til Stangeavisa at saken har høy prioritet i partiet.

– Vi er bekymret for framdriften av Inter City-utbyggingen, og særlig for framdriften for prosjektet på strekningen fra Kleverud til Sørli på Dovrebanen i Stange. De forberedende arbeidene som Bane Nor hadde planlagt å sette i gang i vinter, må jo gjøres uansett. Det skaper usikk­erhet og sender dårlige signaler, når de nå er stanset på grunn av pengemangel. Arbeiderpartiet mener det er viktig at vi holder framdriften i jernbaneutbygg­ingen oppe. Derfor ønsker vi blant annet å sikre peng­er til oppstart av disse anleggsarbeidene. Ny veg til Tangen stasjon må prioriteres, sier Nils Kristen Sandtrøen til Stangeavisa.

Lokalt engasjement

Han skryter av ordfører Nils Røhnes innsats i saken.

– Det var Røhne som gjorde hedmarksbenken oppmerksom på situasjon­en. Uten det sterke lokale engasjementet fra Stange, ville ikke denne saken kommet inn som endel av Arbeiderpartiets budsjettforslag, sier Sandtrøen.

Stortinget vil jobbe med budsjettet for 2018 helt fram mot jul. Om Ap får gjennomslag for saken, gjenstår dermed å se.

Røhne: – Håper Sp, KrF og Venstre vil støtte forslaget

Ordfører Nils Røhne håper Venstre, Kriste­lig Folkeparti og Senterpartiet kommer til å støtte Arbeiderpartiets budsjettforslag på punktet som handler om å sikre framdriften av Inter City-utbyggingen mot Lillehammer.

– Partiene på Stortinget har fått den samme informasjonen fra meg, og jeg er veldig tilfreds med at ihvertfall ett parti tar dette så alvorlig, at de tar det inn som en merknad i budsjett­et. Jeg har et berettiget håp om at V, Sp og Krf kan komme til å støtte dette. Jeg har ingen tro på at Høyre og Fremskrittspartiet vil gå med på det, sier Røhne til Stangeavisa.

Han mener det er ves­entlig at framdriftsplanen for nytt dobbeltspor mot Lillehammer holdes oppe.

– Jeg har ingen tro på at det nye dobbeltspor­et vil komme fram til Hamar innen 2024, om en ikke klarer å ha en viss aktivitet på utbyggingssiden – ikke bare på planleggingsarbeid­et. Det viktge akkurat nå er at vi minimum kommer igang med det som dreier seg om Tangen stasjon og tilførsels­vegene dit, sier Røhne.