Det var 5. februar i år at Kiwi på Høgmyr åpnet dørene igjen, etter en fem uker lang ombyggings­periode. I forbindelse med ombyggingen ble «Brustad-bua» som var åpen på søndagene lagt ned, og arealet innlemmet i hovedbutikken. Det ga rom for større vareutvalg og et mer «moderne» uttrykk på butikken.

Omleggingen har tydeligvis falt i smak hos stangesokningene. Regionsjef i Kiwi, Espen Madsen, opplyser til Stangeavisa at de har opplevd en markert omsetningsøkning etter nyåpningen for drøye to måneder siden.

15 prosent opp

– Omsetningen vår i Kiwi på Stange Bruk har økt med nær 15 prosent, målt mot samme periode i fjor. Dette til tross for at vi har fjernet søndagsåpen butikk, sier Espen Madsen.

– Hvordan er dette i forhold til forventningene dere hadde før ombyggingen?

– Erfaringen vår fra andre steder vi har gjort liknende endringer, viser at salget øker når den nye butikken står klar. Så vi hadde en forventning om at det samme skulle skje på Stange. Men det er selvsagt alltid hyggelig når vi treffer på de forventning­ene vi har. Stanges befolkning har tatt godt imot butikken. Det tror jeg skyldes at vi byr på en ny og moderne butikk med godt vareutvalg, men med samme gode betjening som folk kjenner fra før, sier Madsen.

To tonn appelsiner

I påsken i fjor kunne folk handle på Kiwi på Høgmyr alle dager gjennom påsk­en. I år var butikk­en stengt på helligdagene. Like vel økte omsetningen med hele ti prosent. Og blant favorittvarene som ble båret ut døra av kundene, var utvilsomt appelsiner. Hele to tonn med den oransje frukten ble solgt gjennom påsken.

– Det ble endel bæring av appel­sinkasser i påsken, ja. Men det er vi vant til, humrer butikksjef Tommy Koteng.

Frukt og grønt er blant varegruppene med stor salgsvekst etter omleggingen av butikken.

– Fortsatt får vi nesten daglige tilbakemeldinger fra kunder som synes det er blitt så fint her. Det synes vi er veldig hyggelig, sier Tommy Koteng.